איך לבחור יהלום בתקציב נמוך

מאמר זה מתאים לכם אם אתם משתייכים לאחת הקבוצות הבאות:
אתם רוצים להוציא כמה שפחות על טבעת אירוסין.

חשוב לזכור!

  • העצות המובאות במאמר זה יעזרו לכם רק אם תצאו לראות יהלומים במו עיניכם. 
  • המאמר רלוונטי רק עבור יהלומים טבעיים שלא עברו כל טיפול.
  • אנו מאמינים שבתקציב הנמוך מ- 1,500 ש"ח רצוי לחשוב על אופציה חלופית ליהלום.
  • זכרו כי טבעת אירוסין זה בונוס ולא העיקר. 

המטרה של הפרדת המאמר הזה ממדריך רגיל לבחירת יהלומים היא שכיוון החשיבה בכתיבה שלו הפוך מהדרך בה אנו עוסקים לרוב בנושא.

הכוונה היא שכאן היא המטרה לבחור את היהלום הכי איכותי שאפשר מתוך יהלומים שהם לא איכותיים במיוחד מבחינה גמולוגית כאשר בדרך כלל המטרה היא לבחור יהלום איכותי אך עדיין מסחרי ובמחיר טוב במסגרת תקציב ממוצע.

בסופו של יום, כדי לקנות אבן זולה ממש ועדיין לא קטנה כמו גרגיר שומשום, חייבים לעשות פשרה. אך במסגרת הפשרה שעושים רצוי לעשות את הפשרה הנכונה ביותר והמשתלמת ביותר.

לפני שמתחילים בעצות, חשוב לציין לא תמיד תוכלו למצוא אבן שהיא גם זולה מאוד וגם נראית יפה מספיק לשיבוץ בתכשיט. לעיתים עדיף לחכות עם הרכישה כדי למצוא אבן מתאימה או כדי לחסוך ליהלום טוב יותר.

בנוסף, אין לרכוש יהלום מבלי לראות אותו בתנאי בדיקה מתאימים והשוואה כפי שמפורט לעומק במאמר בלינק זה שמבחינתנו הוא מאמר חובה לכל הרוכש יהלום.

בחירת צבע היהלום במבט עילי

יהלומים רבים נראים לבנים יותר במבט מלמעלה מאשר מהצד.

מכיוון שרוב הטבעות  והתכשיטים מציגים בעיקר את המבט העילי, רצוי לשים דגש על כך בבחירת יהלום. יתרה מכך, בחרו את הטבעת או התכשיט בהתאם ליהלום שלכם והסתירו את צדדיו החלשים.

בחירה ביהלום עם גוון חום קל

יש להיזהר מאוד בבחירה זו והיא מתאימה יותר לשיבוץ בזהב צהוב.

ישנם יהלומים עם גווני רקע חומים שמוזילים אותם משמעותית.

במידה ומדובר בחום קל גם לא יראו אותו בשיבוץ היהלום בתכשיט… זוהי דרך שמחייבת בדיקה השוואתית ושימוש בעיניים שלכם מכיוון שאבן חומה מידי כבר תראה רע בשיבוץ. כמובן כי יש לרכוש אבנים אלה במחיר נמוך בלבד.

בחירה חכמה בניקיון היהלום

גם כאשר אנשים הם בעלי תקציב גבוה, אנו תמיד אומרים להם כי הניקיון, כל עוד אינו מפריע לנראות היהלום וזרימת האור בו, הוא לא פרמטר קריטי.

בתקציב נמוך או בשאיפה לגודל יהלום מקסימלי אפשר ללכת צעד אחד קדימה ולבחור אפילו ביהלום עם פגם נראה בעין אך שניתן להסתירו עם שן בשיבוצו בתכשיט.

לחלופין פגם לבן שצריך מאוד להתעמק ולהבין כדי לראותו.

חשוב לזכור כי רוב האנשים לא מבלים זמן רב בבחינת יהלומים כך שפגמים שנראים היטב בתנאי אור במשרד תחת הדרכה ולא בשיבוץ יראו הרבה פחות לעין ב"חיים האמתיים".  שוב, תמיד לראות כמה אופציות כדי להבין את יחס העלות-תועלת.

בתמונות הבאות מוצגים למעשה שני יהלומים ברמת ניקיון גמולוגית זהה – I1. זוהי רמת הניקיון הנמוכה ביותר שאנו מוכנים למכור ויש בה הרבה "סכנות" אך גם הרבה "מציאות".

למעשה, זו כנראה אחת הרמות הנמכרות ביותר בישראל (גם אם טרחו לרשום משהו אחר בתעודה). היהלומים מובאים בכמה גדלים על מנת להמחיש את העלמות הפגמים מהעין ככל שהיהלום קטן יותר.

ביהלום העליון והמוצלח יותר, קשה מאוד לראות את הפגם בעין בתמונה הקטנה ביותר ואילו ביהלום התחתון, הגוש השחור במרכזה הוא בולט יותר באופן משמעותי.

אמנם אין בין שני היהלומים הבדל גמולוגי בציון הניקיון אך יש ביניהם הבדל ענק במסחר ובעלות הסיטונאית. 

ניקיון יהלום דוגמה

צבע הזהב

על פי רוב, כאשר התקציב לוחץ ויש להתפשר על הצבע של היהלום, עדיף לבחור בזהב צהוב המסתיר יותר צבעים נמוכים (זאת רק במידה ואין העדפה ברורה של בת הזוג לזהב לבן). מאידך, ניתן ללכת הפוך על הפוך ולבחור זהב לבן עם אבן צהובה מאוד (אך לא צבעונית) ואז נוצרת ניגודיות מעניינת ויפה שפופולרית מאוד כיום.

בחירה ביהלום בצורה שאינה עגולה

אלה יהלומים זולים יותר בכ-20-30 אחוז לרוב מיהלומים עגולים. בנוסף, רבות מצורות החיתוך הן בעלות שטח פנים גדול יותר ונראות גדולות יותר לעין. הרבה פעמים יש מציאות מאוד גדולות ביהלומים בצורות בשל ביקוש נמוך יותר. מאידך הביקוש הנמוך יותר הופך אותם למעניינים ומיוחדים יותר.

צורות יהלומים

פשרה בליטוש היהלום

על פי רוב אנו ממליצים לרכוש יהלומים בציון VERY GOOD ומעלה אך במקרים מסוימים ניתן לרכוש גם יהלומים בליטוש GOOD ויש ביניהם גם כאלה יפים ובעלי חיים.

בבחירה ביהלום בליטוש כזה יש לשים לב שהוא נובע מהסיבות העדיפות – היהלום שטוח ונראה גדול יחסית למשקל שלו ולא גבוה ונראה קטן.

בצורה כזו מרוויחים מראה גדול על חשבון הליטוש. ליהלום אין חגורה עבה מידי שנותנת לו מראה צמיגי וחסר חיים.

איפה עוד אפשר לחסוך?

  • זהב – בחרו בזהב בסגסוגת 14K לכל היותר.
  • תעודה – קנו יהלום ללא תיעוד גמולוגי חיצוני (העולה כסף…) אך היו חכמים מאוד בבחירת המקום.
  • יהלומי צד – החליפו את יהלומי הצד הקטנים באבני חן או ותרו עליהם.