איך לזהות יהלום מזוייף?

האם ניתן במבט לעין לקבוע אם יהלום הוא מזוייף? התשובה היא לא. יש בשוק זרקוניות
(יהלום מזוייף/ תחליפי יהלומים/ יהלומי זכוכית) באיכות כה טובה עד כדי כך שגם מקצוען אמיתי יתקשה להבדיל בין יהלום מזוייף ליהלום מקורי. הדבר קשה במיוחד כאשר יהלום מזוייף משובץ בתכשיט יהלום.

תכשיטים, טבעות אירוסין ויהלום - טבעות אירוסין
מהן השיטות לבדוק אם יהלום הוא מזוייף או לא? 

בעידן המודרני בו אמצעי הטכנולוגיה מפותחים במיוחד, מומחים יכולים לבדוק בוודאות האם יהלום הוא אמיתי או מזוייף:

  • שקילת היהלום ניתן לבדוק אם יהלום מזוייף על ידי שקילה של היהלום. זירקוניות למיניהן כבדות כמעט פי שניים מיהלום אמיתי ולכן קל להבחין בזיוף. מומחה בתחום ידע לזהות בעין גודל שאינו תואם למשקל אך נהוג להשתמש ביהלומים אמיתיים לצורף השוואה.
  • שקיפות היהלום  מומחה בעל ניסיון יכול ללבדוק אם יהלום מזויף על ידי הנחתו על משטח צבעוני. אם השקיפות הינה גבוהה מאוד זהו יהלום מזויף. אם השקיפות נמוכה מדובר ביהלום אמיתי ולא יהלום מזוייף.
  • מכשור גמולוגי היום קיים מכשור טכנולוגי מתקדם היכול לקבוע בודאות אם יהלום מזויף ולכן ניתן לפנות למעבדה גמולוגית לבדיקה כאשר יש ספק רב.

    אבדן ניצוץ דרך נוספת לבדיקה היא בדיעבד. לאחר שנה הזירקוניה, שהיא יהלום מזויף, מאבדת את הניצוץ שלה והופכת לחסרת חיים. אם מבחינים בשינוי כזה והזמן שעבר הוא סביר ניתן אולי להשתמש ברשויות לתקן את העוול שנוצר בשל מכירת יהלום מזוייף כיהלום אמיתי.

הדרך הכי טובה להימנע מרכישת יהלום מזויף היא לקנות יהלומים ותכשיטים אצל חברות המספקות תעודה גמולוגית עם התכשיט ולנסות ולבדוק מבעוד מועד את אמינות החברה והמוניטין שלה.

להרחבה אודות תיעוד יהלומים לחצ/י כאן