מדריך למכירת זהב ויהלומים

מניסיוננו בתחום, ניתן להפריד בין שני סוגים של אנשים המוכרים תכשיטי זהב ויהלומים – כאלה שמוכרים תכשיטים שהם עצמם קנו מסיבות כאלו ואחרות וכאלה שמוכרים ירושות שקיבלו. הסוג הראשון לרוב סובל יותר מן המעמד ועליו נתמקד במאמר זה.

חשוב לדעת!

  • על פי רוב יקנו מכם זהב ויהלומים לפי מחירם הסיטונאי של חומרי הגלם בלבד.
  • לפיכך יתכנו פערים אדירים בין מחיר הקנייה שלכם למחירים שיציעו לכם. על כך בהמשך המאמר.
  • תוכלו למקסם את הכסף שאתם מקבלים על ידי מכירה למקום הנכון את הסחורה הנכונה.
    מכרו צמיד מרוקאי לחנות מתמחה, יהלומים ליהלומנים שמבינים וכדומה.
  • אפשר לנסות למכור ללקוחות פרטיים ושם התגמול יהיה גבוה יותר – דורש זמן, מסמכים וסבלנות.

הצרה הגדולה ביותר של אנשים פרטיים אשר מבקשים למכור זהב ויהלומים שברשותם הם נדהמים מן הפער בין עלות הקנייה ולמחיר המוצע להם. הפער הגדול במחיר נובע מהעובדה שלפי רוב הערך של חומרי הגלם של התכשיט שיחק חלק קטן מאוד בתג המחיר הסופי בו הוא נמכר. פער זה הולך וגודל ככל שהתכשיט נקנה במקום יותר ממותג ויקר

ניקח לדוגמה טבעת עם יהלום מרכזי ויהלומים קטנים. ביום שקניתם אותה נלקחו לחשבון, בין השאר, הדברים הבאים:

1. מע"מ
2. שכר עבודה בייצור התכשיט.
3. הוצאות התפעול השונות של בית העסק – משכורות, שכירות, ביטוח, חשמל, ארנונה וכדומה וכדומה.
4. הוצאות השיווק והוצאות הפרסום- מודעות, דוגמניות, צילום ועוד.
6. עלותם של חומרי הגלם – העלות של הזהב והיהלומים.
5. רווח מעבר לכיסוי הוצאות. אחוזי הרווח ומחירי המכירה עשויים להשתנות באורח קיצוני גם עבור חומרי גלם זהים.

הוצאות מסביב לרכישת תכשיטים

אך כאשר אתם מגיעים למכור את הזהב והיהלומים, ברוב רובם של המקרים ילקח בחשבון רק פרמטר אחד בהצעת הקנייה – עלותם הסיטונאית של הזהב והיהלומים + מרווח ביטחון המכונה פחת בו בזיקוק הזהב הריכוז המתקבל נמוך בכמה אחוזים מהמשקל המקורי. מדובר, כאמור, בפערים שלפי ניסיוננו יכולים להגיע גם לאלפי אחוזים במידה וקניתם ב"יוקר".
מה בכל זאת ניתן לעשות כדי לצמצם את ההפסד שנובע מפערים אלה:
במידה ועבר זמן סביר, נסו למכור את המוצר חזרה לבית העסק ממנו הוא נרכש. במידה ומדובר במוצר מדף שממילא מפורסם אצלם ומוכר ייתכן וישלמו קצת יותר עבור התכשיט.
במידה ומדובר בתכשיט יפה, מיוחד, במצב טוב, מותג וכדומה ויש לכם את האפשרות והסבלנות, נסו למכור אותו בפלטפורמות מתאימות ברשת (פייסבוק, יד 2, איביי וכדומה). כדי למקסם את הסיכוי למכירה, שימו תג מחיר זול והוכחה למחיר ששולם במקור. צלמו תמונות רבות וברורות ותנו מידע מלא ושקוף.
איך למכור תכשיטי זהב ויהלומים

עצות כלליות לכל מי שמוכר זהב ויהלומים

  • במידה ואתם חייבים למכור את התכשיט לאנשים העוסקים בכך. ההצעה הכי טובה שלנו היא להגיע פיזית לכמה מקומות ולהציע את התכשיט (ולא לברר רק טלפונית – מה שאומרים בטלפון לא שייך למה שיוציאו מהארנק בפועל). על פי רוב, במקומות סבירים הטווח של ההצעה יהיה דומה כי רוב התכשיטים האלה מותכים לרוב אך יהיו מקרים שפתאום מישהו מעוניין לשמור על התכשיט במצבו ויודע שיש לו סיכוי למכור אותו מהר ולכן ישלם יותר מחומרי הגלם. זהו תרחיש לא נפוץ כי כל אחד שקונה יודע שזה יכול לשבת אחרי זה שנים במלאי, אך תמיד שווה לנסות וגם ככה תוכלו לדעת אם נתנו לכם הצעות נורמטיביות.
  • דעו פחות או יותר כמה גרם זהב מכל טוהר זהב (קראט הזהב לרוב 14,18,21) יש לכם.
  • בקשו לפרק אבנים גדולות וכבדות, מנגנונים של שעונים וכדומה. במידה והרוכש לא מפרק הוא פשוט לוקח פחת גדול יותר (הרי לא משלמים על זהב). הרבה פעמים סוגרים של שרשרות וכדומה אינם מזהב. אתם יכולים לבדוק זאת מראש בעזרת מגנט – זהב לא יושפע מן המגנט.
  • כאשר יש בתכשיטים יהלום מרכזי גדול יחסית (נניח בשביל כלל אצבע מ0.30- קראט ומעלה) וזה תכשיט שלא מתכוונים להשמיש, רצוי מאוד לבקש שיפרקו את היהלום ויבדקו אותו בדיקה מעמיקה ללא ההסתרה של השיבוץ. אחרת כל סוחר ייקח את המקרה הגרוע יותר כדי להגן על עצמו. בנוסף, פעמים רבות תכשיטים ישנים הם מטונפים ומשפיעים על הנראות. שימו לב כי מדובר במקום אמין ומיומן עבור אופציה זו.
  • במידה ויש בידיכם מטבעות זהב, שווה להקדיש חצי שעה לבדיקה בגוגל האם במזל כזה או אחר יש להם ערך אספני כלשהו. זה נדיר מאוד אך שווה לנסות. רוב הסוחרים קונים אותם להתכה ממילא אבל יש לפעמים יוצאי דופן. במידה ואכן מדובר במשהו שמתגלה כמיוחד, נסו לפנות למומחים לעניין בארץ או בחו"ל (שם השוק יותר משמעותי…).
  • פעמים רבות עדיף לכם לשמור על היהלום המרכזי או לשבץ אותו מחדש בתכשיט אחר. אחרת, אם תקנו בעתיד תכשיט אחר, תשלמו עליו יותר ממה ששילמתם. גם אם אתם לא אוהבים עיצוב תכשיט כזה או אחר, יהלום הוא תמיד יהלום ואפשר להשמיש אותו!