תהליך תקין במכירת זהב ויהלומים

מטרתו של מאמר זה הוא לתת לכם תובנות לגבי הליך תקין וראוי של מכירת זהב ויהלומים כאשר אתם אלה שמגיעים עם זהב ישן ו/או תכשיטי יהלומים ישנים ומוכרים אותם לידי סוחר. הצורך במדריך זה הוא בשל הפער בין המקצועיות של הקונה לסבירות הגבוהה שהמוכר אינו מבין במיוחד בתחום. שליטה בכמה מונחים ותהליכים תעזור לכם למקסם את סכום המכירה.

חשוב לדעת!

  • חשוב מאוד לקבל הצעות מחיר אמיתיות שניתנו לאחר בדיקה פיזית של הזהב והיהלומים ולא להסתמך על הצעות טלפוניות.
  • עבור יהלומים (גדולים ולא נקודות קטנות) תוכלו לקבל יותר כסף במידה והם מפורקים מהתכשיט.
  • זה מצחיק לציין אבל יש הנופלים בכך  – מומלץ לא להכניס אנשים לביתכם לבצע מכירה של זהב ויהלומים.
  • השתדלו לקבל לפחות שתי הצעות מחיר שונות (לא טלפוניות אלא אמיתיות).

שלב ראשון – בירור טלפוני

התקשרו לכמה מקומות ושאלו שאלות מאתגרות. למשל איך הם בודקים יהלומים. מקומות שיגידו לכם שיש להם אפשרות לפרק על המקום יהלומים גדולים הם מקצועיים יותר – הערכת יהלומים בעודם משובצים היא בעייתית ותמיד תהיה לרעתכם. במידה וגודל היהלום מצדיק זאת, תמיד עדיף לפרקו מראש.
אנו מציעים בחום לותר על השאלה הבלתי פרודקטיבית "כמה אתם משלמים על גרם זהב". טלפונית ניתן לזרוק כל סכום שהוא אך בפועל ככל שההצעה הטלפונית גבוהה יותר כנראה שטיפלו חזק יותר. רצוי מאוד לקבל הצעות קונקרטיות במקום ולא להסתמך על דיבורים טלפוניים. 

שלב שני – קביעת פגישות

אנא תאמו פגישה במקום מסודר עם כתובת. בחנות, במשרד וכדומה אך לא ברחוב, בבתי קפה, במכוניות ובטח ובטח לא בבית שלכם. העדיפו מקום מאובטח שלא כל אדם יכול להיכנס ולצאת ממנו כראות עיניו. במידת האפשר ובהתאם לכמות הזהב והיהלומים והאם היא מצדיקה מאמץ, קבעו כמה פגישות באותו היום לקבלת לפחות שתי הצעות מחיר. ישנם כמה אזורים המרכזים אנשים הרוכשים זהב ויהלומים ובראש ובראשונה הבורסה ליהלומים. היתרון של הבורסה (בניין מכבי, יהלום ושמשון) הוא ברמת הבטיחות הגבוהה ביותר של הבניינים המתאימה במיוחד לעסקאות גדולות.

שלב שלישי – מהלך הפגישה

שימו לב כי הבדיקות של הזהב נעשות בנוכחותכם. הקפידו לראות כי הבודק מפריד את הזהב לפי דירוג הטוהר שלו (כל סגסוגת זהב מעורבבת עם מתכות אחרות אך ריכוז המתכות הללו משתנה). הבדיקה צריכה להיעשות לפי קבוצות טוהר – 14קראט, 18 קראט וכדומה. כפי שהוזכר, במקרה של יהלומים גדולים (נניח מ-0.2 קראט ומעלה), בקשו שיפרקו אותם וינקו אותם כדי לתת עליהם הצעה.
ראו כי  הבודק עובד במקצועיות – משקל איכותי, חומצות לבדיקת זהב, מגנט (זהב לא מתמגנט), כלי פירוק מתאימים וכדומה. בקשו כי יפורקו כל הדברים הנחשבים כפחת – מנגנונים של שעונים, אבני חן זולות, סוגרי תכשיטים וכדומה. הסיבה היא כדי למתן את הפחת אותו יבקשו על התכשיטים. בכל מכירה שהיא יחשבו פחת על הזהב – זה דבר טבעי ומקובל בתחום, אך שיעורי הפחת עשויים להשתנות ומכאן נובעים ההבדלים בשורה התחתונה בין המקומות. זה מחזיר אותנו להמלצה החמה ביותר שלנו – קבלו כמה הצעות מחיר.

שלב רביעי – ביצוע העסקה

מקום מסודר המדווח על הכנסותיו יחתים אתכם על טפסים כי הפריטים הנמכרים הם שלכם. הוא יאפשר לכם תשלום בצ'ק מזומן או מזומן (בהתאם למגבלות החוק). בסכומים גבוהים אנו ממליצים בחום על צ'ק מזומן. יש לא מעט גורמים בעייתיים בתחום (מסוגים שונים ורמות מסוכנות שונות) ולפיכך אנו מאמינים כי עליכם לגלות גם אחריות במכירה לגורמים מסודרים. בהצלחה.

מדוע ישנם הבדלים בהצעות מחיר?

  • צרכים לכל בית עסק יש התמחויות משלו ומכירה של סחורה נכונה למקום הנכון תתבטא במחיר.
  • הזדמנות שיטת מצליח – לנסות להציע סכומים נמוכים עבור חומר גלם שמחירו בשוק קבוע וידוע.
  • ידע ביהלומים – ככל שהידע של הקונה עשיר יותר כך הוא ידע לשלם את המחיר האמיתי.