פלורוסנטיות היהלום
- לפלורוסנטיות עשויה להיות השפעה רבה על מחיר היהלום.
- זוהי תכונת היהלום עליה יש את הויכוח הגדול - האם היא משנה את מראה היהלום הלבן.
- פעמים רבות פלורוסנטיות תלבין יהלום צהבהב ותשבח את מראהו.
על פי המעבדה הגמולוגית האמריקאית, GIA, שהיא המעבדה המובילה בעולם לדירוג וחקר יהלומים. בין שליש לרבע מן היהלומים הם בעלי פלורוסנטיות ברמת עוצמה משתנה. עוד לפיהם, רק כעשירית מן היהלומים מושפעים במראם בשל הפלורוסנטיות. ביהלומים בעלי דירוג צבע גבוה ולבן יחסית, הטענה היא כי פלורוסנטיות חזקה נותנת מראה חלבי ואטום ליהלום (מדובר על פחות מחמישית האחוז מן המקרים). ביהלומים בעלי צבע צהבהב הטענה כי פלורוסנטיות מלבינה את היהלום ולכן משבחת אותו.
מאידך, GIA בעצמה ערכה מחקר בשנות ה- 90 והמסקנה החד משמעית הייתה כי אדם ממוצע שלא עוסק ביהלומים בכלל לא יכול להבחין ביהלום עם או בלי פלורוסנטיות וגם בקרב אנשי מקצוע התוצאות לא היו חזקות או חד משמעיות לגבי יכולת ההבחנה.
סקאלת הפלורוסנטיות על פי GIA
None
Faint
Medium
Strong
Very strong
*במעבדות אחרות ייתכן מינוח מעט שונה אך באותם תחומי שפה.
אם ההשפעה על נראות היהלום היא אפסית מדוע חשוב להכיר את תופעת הפלורוסנטיות?
במידה וזו השאלה ששאלתם את עצמכם, שאלתם את השאלה הנכונה. החשיבות להכיר את מדד זה היא שלמרות כל חוסר החד משמעות בהשפעת הפלורוסנטיות ביהלום, יש למדד זה השפעה גדולה על המחיר עד כדי עשרות אחוזים פחות במחיר סיטונאי. הבדל משמעותי, על פי רוב, יהיה עבור יהלומים שרמת הפלורוסנטיות היא MEDIUM BLUE ומעלה. אם אתם רוכשים יהלום עם פלורוסנטיות גבוהה, אמורה להיות לכך השפעה על המחיר! אם אתם רוכשים אבן צהבהבה, עדיף לפעמים לחפש את הפלורוסנטיות כדי לקבל מראה לבן יותר. פשוט הקפידו לראות יהלומים שונים מסוגים שונים ולבחור בצורה חכמה מתוך השוואה.
פלורסנטיות יהלום סגול
פלורסנטיות כחולה יכולה לפצות על הגוון הצהבהב של יהלומים בעלי דירוג צבע J-M
קטלוג היהלומים לפי צבע J-M
דירוג הצבעים המקבלים מראה נחשק ולבן יותר- לצפייה בקטלוג
יהלומים לפי צבע I-Jיהלומים לפי צבע K-M
לצפייה בקטלוג תכשיטי אבני חן ויהלומים
תכשיטי אבני חן ויהלומים
- השוואהבמקרים בהם הפלורוסנטיות גבוהה, אנא הקפידו לראות כמה יהלומים זה לצד זה עם ציונים שונים של פלורוסנטיות.
- חכמהבעבור יהלומים צהבהבים חפשו פלורוסנטיות גבוהה יחסית.
- מודעותהבינו כי בפלורוסנטיות גבוהה עשויה להיות השפעה על המחיר והשתמשו בידע זה.