מהו יהלום טבעי בחיתוך מרקיזה

ליהלום המרקיזה יש לא רק מראה ייחודי, אלא גם את הסיפור הכי מעניין..

במאה ה-18, לואי החמישה עשר, שהיה מלך צרפת ציווה לקחת יהלום ולחתוך אותו כך שידמה לשפתיה של פילגשו, המרקיזה מאדאם דה פומפדור- ז'אן אנטואנט פואסון. בעוד שהעיצוב המאורך שוכלל עם הזמן, הוא שומר על קווי דמיון למקור. בשנים שחלפו מאז, נקרא החיתוך "המרקיזה", תואר שנחשב דרגה אחת מתחת לדוכס. וכך, אנשים מכובדים היו עונדים על גופם יהלום בחיתוך המרקיזה כדי להפגין את תוארם.

איך נראה יהלום בחיתוך המרקיזה?

קוי המתאר של יהלומים בחיתוך מרקיזה מתאפיינים בצורה אובאלית, שלה קצוות משוננים בשני הצדדים.

חיתוך המרקיזה הוא אחד מהחיתוכים המתוחכמים והמיוחדים ליהלומים והוא נקרא גם לעתים "נאווט" (Navette), שפירושו "ספינה קטנה" בצרפתית.

המרקיזה גם מזכירה לרבים את צורת הפוטבול האמריקאי, וגם צורתה של עין..

טבעת אירוסין וינטג עדינה בזהב צהוב בשיבוץ יהלום מרקיזה

מהם מאפייני חיתוך המרקיזה?

כל יהלום מלוטש מורכב משני חלקים עיקריים – החלק הנראה לעיין הנקרא ה"כתר", והחלק הנסתר הנקרא ה"פוויליון" או הבסיס (זהו החלק הנראה כמו חוד). לשני החלקים יש תפקיד מרכזי במראהו הסופי של היהלום וברמת הזוהר והנצנוץ שלו. לחלק העליון יש תפקיד בהכנסת קרני האור אל האבן, ולחלק הבסיס יש תפקיד בהחזרת קרני האור בזויות הנכונות כך שהוא ינצנץ ולא יבלע.

המרקיזה מלוטש באופן אידיאלי ל- 58 פאות, ובעל יחס אורך -רוחב של אחד לשתיים. זה, בשילוב של 6-8 פאות בסיס מביא לכך שיש לחיתוך הזה דרגת נצנוץ גבוהה, וגם דרגת אש גבוהה.

למעשה-חיתוך המרקיזה יכול להיות מלוטש למספר משתנה של פאות – בדרך כלל בין 56-60, תלוי באופן הליטוש ובמספר פאות הבסיס האפשרי (בין 4 ל-8).

לחיתוך המרקיזה יש את שטח הפנים הגדול ביותר מכל חיתוך אחר, מה שמאפשר חדירת אור מירבית ונצנוץ רב, וכן משווה לו מראה גדול יותר ממה שהוא באמת. זה אומר שאם משווים בין חיתוך עגול קלאסי, לבין חיתוך המרקיזה – באותו משקל קאראט, הוא יראה ב-15% יותר גדול.

יהלום בחיתוך מרקיזה נחשב למחמיא מאוד כשעונדים אותו על האצבע, ולכן הוא פופולארי כל כך בטבעות אירוסין.

בנוסף, בשל תכונתו להיראות גדול יותר – הוא גם מהווה רכישה משתלמת, וזולה יותר מיהלום בחיתוך אחר, בעל אותו משקל קאראט. אם משווים בינו לבין יהלום בחיתוך העגול הקלאסי, מחירו יהיה לרוב נמוך יותר ב- 25%.

הסתרת פגמים קלים – סגנון החיתוך המקובל לאבן זו (סגנון ה"ברילייאנט") מאפשר להסתיר פגמים וכתמים באבן הטבעית. תוכלו להשקיע את הכסף שתחסכו על דרגת צלילות ולרכוש אבן מעט גדולה יותר..

איזה סוגי תכשיטים מתאימים לחיתוך המרקיזה?

לרוב תמצאו אותם בעיצוב הקלאסי הרומנטי משובצים בטבעת, מונחים לגובה ( נקרא: מצפון לדרום). זהו חיתוך שיגול גם להתאים מאוז לזוג עגילים (צמודים לאוזן או תלויים) בסגנון יוקרתי ורומנטי.

הוא יכול להופיע בסידור "סוליטר", בשילוב של שתי אבני צד, או במסגרת הילה של יהלומים (או אבני חן אחרות). החיתוך הזה גם הולם מאוד עיצובים בסגנון וינטאג', במראה נסיכתי או מלכותי.

** עם זאת, השחקניות קתרין זיטה-ג'ונס ופורשיה דה רוסי עונדות שתיהן טבעות אירוסין עם יהלום המרקיזה מונח לרוחב (ממזרח למערב) – מה שמעניק גימור עכשווי על פריט תכשיטים מסורתי מאוד..

גם ויקטוריה בקהאם, אשתו של הכדורגלן דייויד בקהאם קיבלה ממנו טבעת אירוסין עם יהלום בחיתוך המרקיזה (לויקטוריה בקהאם יש אוסף שמונה היום 15 טבעות אירוסין שונות, שבעלה נוהג לתת לה מדי פעם כאות לאהבתו, אבל יהלום המרקיזה משוייך לטבעת האירוסין הראשונה והמקורית..:-)).

יהלום מרקיזה משובץ בטבעת

למה כדאי לשים לב כשניגשים לבחור יהלום בחיתוך מרקיזה?

סימטריה – חשוב מאוד לשים לב שהאבן היא סימטרית לחלוטין, כאשר יש קו ישר בין שני הקצוות המחודדים ושתי הכנפיים צריכות להיראות כמו שיקוף במראה.

יחס בין אורך לרוחב – איך מודדים ביהלום יחס בין אורך לרוחב? ליהלום מרובע לחלוטין יש יחס של 1.00. המידה שבה היחס גדול מ-1 מצביעה על המידה שבה הוא מוארך. לחיתוך מרקיזה מקובל שהיחס יהיה 1.75 -2.15.

הקצוות המחודדים – זהו עקב אכילס של חיתוך המרקיזה. יש לשים לב שהקצוות הם שלמים ולא פגומים, סדוקים או שבורים. שימו לב גם לשיבוץ של האבן ולכך שהקצוות מוגנים היטב, על מנת שלא ישברו במהלך השימוש.

אפקט הפפיון – לחיתוך הזה יש נטיה להראות צורה של פפיון שחור במרכז האבן. זהו סימן לליטוש לא מקצועי ולא איכותי, הפוגם ברמת הנצנוץ והחזרת קרני האור של היהלום. בעוד שלרוב הליטושים בחיתוך זה יהיה אפקט פפיון כלשהו, כדאי לבחור אבן שבה הוא כמעט לא נראה או פחות מורגש.

ריכוזיות הצבע – למרקיזה יש נטיה להראות את הצבע הטבעי באופן ברור יותר באיזור שני הקצוות שלה. לכן, אם היהלום משובץ בזהב לבן או פלטינה – ואם אתם רוצים אבן שתיראה בצבע אחיד ולבן – כדאי לבחור אבן בדרגת צבע גבוהה (מעל G ואפילו H). אם אתם מתכוונים לשבץ אותו בטבעת זהב צהוב או זהב אדום, אז תוכלו גם להסתפק בדרגת צבע J. יהלומים אלה, שהם בגוון מעט חם יותר ישלימו להפליא את רצועת הזהב וייראו חסרי צבע בהשוואה.

כמה עולה יהלום בחיתוך מרקיזה?

המחירים של כל אבן תלויים כמובן באיכות האבן ובאיכות הליטוש. אצלנו באתר תמצאו יהלום מלוטש בחיתוך מרקיזה במחיר התחלתי של 3260 ₪ למשקל של חצי קראט.

טבעת יהלום עם יהלום מרקיזה מרכזי ומסגרת עדינה של הילת יהלומים עולה כ- 4900 ₪.

טבעת אירוסין מזהב לבן הילה עדינה

טבעת אירוסין מזהב לבן הילה עדינה – לצפייה במוצר היכנסו

מהי טבעת האירוסין המפורסמת ביותר בחיתוך המרקיזה?

כאשר אריסטו אונאסיס הציע נישואין לגברת קנדי לשעבר (חמש שנים לאחר מות בעלה הראשון), הוא עשה זאת עם טבעת יהלום בחיתוך לסוטו III של מרקיזה במשקל 40 קראט. הטבעת נמכרה שנים רבות לאחר מכן במכירה פומבית במחיר של 3 מיליון דולר.