החומר הקשה בעולם, יהלומים וסולם מוס

סולם מוס הוא הסולם הכי נפוץ בעולם למדידה של קשיות של מינרלים (ואבני חן…) וכל מינרל בטבע מקבל ציון קשיות לפי סולם זה. הסולם נע בין 1-10 כאשר הציון 10, הניתן רק ליהלומים, מסמל את רמת הקשיות הגבוהה ביותר.

את הציון 1, מקבל הטלק, שהוא המינרל הרך בטבע. על מנת לבדוק את מידת הקשיות של מינרל כזה או אחר מעבירים אותו שורה של מבחנים . במבחנים אלה בודקים האם ניתן לחרוץ מינרל מסוים על ידי מינרל אחר וכן הלאה על מנת למקם את המינרל במקומו המתאים בטבלת הקשיות.

סולם מוס קרוי על שם ממציאו, מינרולוג ידוע ממוצא גרמני בשם פרידריך מוס שפרסם אותו לפני 200 שנה, בשנת 1812.

הסולם הראשוני שהוא פרסם כלל 10 מינרלים בלבד אותם דירג מהמינרל הרך לקשה.

מאוחר יותר, על ידי שימוש בעשרת המינרלים הבסיסיים הללו, נקבעה גם רמת הקשיות של שאר המינרלים שאינם בטבלה זו. את הקביעה עושים זאת על ידי בדיקה הדרגתית מהו המינרל הכי קשה בטבלה שבו הם מסוגלים לעשות חריצים..

המחשה של סולם מוס לבדיקת מינרלים

חשיבות קשיות אבן החן (המלוטשת ממינרלים).

בעולם התכשיטים. במשך השנים המשיכו להוסיף מינרלים לטבלה ולמקד את הציון שלהם כך שמינרל יכול לקבל גם ציון קשיות עם נקודות עשרוניות. הקביעה נעשית על ידי בדיקה של המינרל וקביעה האם הוא משתייך, לדוגמה, לרמה 7 ואז בדיקה בין מינרלים המקבלים את אותו מקדם ציון כדי לקבוע את הקשיות המדויקת שלו, נניח 7.3.

חשוב לדעת בהקשר זה כי אותו מינרל יכול לקבל ציונים שונים בסולם מוס בהתאם למקורו ואיכותו. זה חשוב מאוד בהקשר של תעשיית התכשיטים מכיוון שאבני חן, המלוטשות ממינרלים, שאינן קשות מספיק עשויות להישבר ביתר קלות.

דוגמה טובה לכך היא אבן החן טורקיז שיכולה לקבל ציון הנע בין 5-7 בסולם מוס. אבן טורקיז המקבלת ציון 5 בסולם מוס היא לא אבן מוצלחת לשימוש בתעשיית התכשיטים בשל רכותה היחסית. באופן כללי, בייחוד עבור תכשיטי יוקרה שאמורים לשמש אתכם במשך שנים רבות, רצוי לבחור אבני חן עם ציון קשיות של 7 ומעלה.

ההפרשים בין 10 המינרלים בטבלה אינם מעידים על קשיות אבסולוטית אלא על יחסיות כלומר הם מעידים על כך שמינרל X קשה יותר ממינרל Y אך לא עד כמה יותר קשה. בהתאם לכך יהלום קשה פי ארבע מספיר ורובי (קורונדום) המקבלים ציון 9 בסולם מוס אך רובי קשה מטופז רק פי שניים.

זוהי טבלת הבסיס המקורית של קשיות מינרלים על פי סולם מוס:

תכשיטים, טבעות אירוסין ויהלום - החומר הקשה בעולם, יהלומים וסולם מוס

רשימת אבני חן המקבלות, במיטבן, ציון קשיות שבע ומעלה:

יהלום
ספיר
רובי
טופז
קוורץ לסוגיו (רוז קוורץ, קוורץ מעושן וכדומה) 
טורקיז (במיטבו)
ספינל טורמלין 

המחשה של אבני חן