יהלום בחיתוך קושן

יהלום קושן- מהו יהלום בחיתוך קושן?

למרות שיהלומים בחיתוך קושן הפכו להיות מאוד פופולאריים בשנים האחרונות, ונחשבים היום בין שלושת החיתוכים הפופולאריים ביותר, מדובר בעצם באחד מהחיתוכים העתיקים ביותר ליהלומים, אם לא העתיק ביותר.

יהלום קושן במשקל 0.5 קראט – לצפיה במוצר היכנסו לכאן

מקורו של החיתוך האלגנטי הזה הוא מימי הכורים בברזיל, עוד במאה ה-17, שם הם פיתחו אותו במטרה למצוא חיתוך הממקסם את גודלו ומשקלו של היהלום בקאראט. החיתוך הזה גם הקל על העבודה ודרש פחות זמן.

שמו המקורי של החיתוך היה "האולד מיין" (the old mine cut), ומשנות 1800, המאה ה-19 ועד תחילת המאה ה-20, חיתוך ה"אולד מיין" היה הסגנון הנפוץ ביותר של צורת יהלום. ליהלומים טיפוסיים בחיתוך הישן הייתה פינה מעוגלת, צורה מרובעת וכתר גבוה במיוחד. הוא לוטש ל- 58 פאות, מה שנחשב לפסגת הנצנוץ באותם ימים.

לפני שנתחיל, הנה כמה מילים על חיתוך יהלומים:

חיתוך יהלומים הוא למעשה הגדרה כללית לשני מאפיינים: קודם כל הצורה הכללית של היהלום- האם הוא ריבוע, עיגול, לב, וכו'. ואחר כך הליטוש והגימור הכללי של היהלום כלומר- כמה פאות יש לו, באיזה זויות הן לוטשו ובאיזה אופן נשברות קרני האור בתוך האבן. שני המאפיינים האלה משתלבים יחד ויוצרים את המראה הסופי, ואת דרגת הנצנוץ של כל יהלום בפני עצמו.

טבעת אירוסין קושן זהב צהוב
טבעת אירוסין יהלום קושן GIA – לצפייה במוצר היכנסו לכאן

איך נראה יהלום בחיתוך קושן?

קוי המתאר של יהלום קושן מתאפיינים בצורה ריבועית (מרובע סימטרי או מלבן כלשהו), בעלת פינות מעוגלות וכתר מעוגל, המשווים לו מראה של כרית (מכאן השימוש במונח "קושן"). גובהה ועומק הקיעור של ה"כרית" יכולים להשתנות.

מהם המאפיינים של יהלום בחיתוך קושן מודרני?

כיום יהלומים בחיתוך קושן  מכונים יהלומים בחיתוך קושן ברילינאט, מכיוון שהם למעשה משלבים בין שני הסגנונות: חיתוך הקושן העתיק יחד עם היבטים נוספים של חיתוך הבריליאנט – היהלום העגול (צורת היהלום הפופולרית מכולן). 

היהלום מורכב משני חלקים עיקריים – החלק הנראה לעיין הנקרא ה"כתר", והחלק הנסתר הנקרא ה"פוויליון" או הבסיס (זהו החלק הנראה כמו חוד). לשני החלקים יש תפקיד מרכזי במראהו הסופי של היהלום וברמת הזוהר והנצנוץ שלו. לחלק העליון יש תפקיד בהכנסת קרני האור אל האבן, ולחלק הבסיס יש תפקיד בהחזרת קרני האור בזויות הנכונות כך שהוא ינצנץ ולא יבלע.

מספר הפאות הבסיסי של חיתוך הקושן המודרני הוא 64, והוא מגיע במגוון סגנונות: הוא יכול להיות מרובע או מלבני, ויכול להופיע בליטוש רגיל או בליטוש במראה ה"קרח הכתוש" (crushed ice).

נצנוץ והחזרת אור – חיתוך הקושן נחשב טוב מאוד בהחזרת אור ויצירת זוהר בהיר ומרשים. יחד עם נצנצוץ מרהיב, חיתוך זה ידוע גם באלמנט האש שלו (היכולת לייצר השתקפויות אור צבעוניות) ולא רק בזכות הברק שלו.

אגב, בכל הנוגע לנצנוץ וברק של יהלומים אנחנו ממליצים לשים לב היטב לאיכות הליטוש. זוהי הנקודה החשובה ביותר בכל הקשור לבחירת יהלום נכון וכדאי להקפיד עליה ולא להתפשר.

ריכוזיות הצבע – לחיתוך הזה יש יכולת גבוהה למירכוז הצבע המקורי של היהלום, לכן מומלץ לרכוש יהלום בדרגת צבע H ומעלה, על מנת לשמור על צבע לבן/שקוף בוהק. בנוסף, כדאי גם לבדוק את צבעו של היהלום ביחס למתכת שאליה הוא ישובץ, כיוון שלצבע המתכת יש השלכה גם על איך יתקבל צבעו של היהלום בסופו של דבר בתוך התכשיט.

טשטוש פגמים – חיתוך קושן מתאפיין בצלילות גבוהה יחסית, מה שלא מאפשר לו לטשטש פגמים קטנים, אם קיימים כאלה ביהלום. פגמים כלשהם יראו יותר לעין בחיתוך קושן מאשר בחיתוכים אחרים. יחד עם זאת, סגנון ליטוש ה"קרח הכתוש" עשוי לטשטש פגמים בצורה טובה יותר.

מחיר לעומת תמורה – המחיר של יהלום בחיתוך קושן הוא דווקא אחד היתרונות הגדולים שלו. כי ביחס לחיתוכי בריליאנט אחרים, הקושן מתומחר בדרך כלל במחיר נמוך יותר. כך שאתם מרוויחים רמת נצנוץ וברק גבוהה מאוד, במחיר נמוך יותר. למרות זאת- שימו לב שהגודל כן קובע כאן, ומכיוון שזהו חיתוך שיוצר תחושה של יהלום קטן – כדאי לכם לשקול לרכוש יהלום בחיתוך כזה במשקל גבוה מספיק על מנת שיראה גדול ומרשים בשיבוץ הסופי.

שימו לב: ביהלומים בחיתוך קושן חשוב לשים לב לעומקו של הליטוש. אם העומק הוא קטן מדי – החזר האור יהיה קטן ולא ינצל את פוטנציאל הנצנוץ המלא שלו. אם הליטוש עמוק מדי – הוא יראה קטן יותר מגודלו האמיתי.

טבעת אירוסין מרובעת עדינה קושן זהב אדום
טבעת אירוסין מזהב לבן מיוחדת חיתוך כרית – מנצנצת בעלת מראה קלאסי ומרשים

איזה עיצוב טבעת מתאים ליהלום קושן?

בשל המראה האלגנטי והקלאסי שלהם, יהלומי קושן יכולים להתאים למגוון רחב של סגנונות עיצוב. זהו חיתוך נשי ורך ולכן הוא הולך יד ביד עם טבעות אירוסין..

עיצוב טבעת סוליטר עם יהלום קושן מרכזי בולט במרכז- בין אם זו מסגרת מלאה האורזת את היהלום מכל צדדיו או רק שיניים (לרוב בין 4 ל-6) האוחזות ביהלום.

עיצוב טבעת בסגנון הילה – כאשר יהלום קושן נמצא במרכז וסביבו מסגרת של יהלומים קטנים, המדגישים אותו וגם יוצרים אפקט של גודל.

גם סגנונות ייחודיים יותר כמו סגנון וינטאג' או סגנון עתיק יכולים להתאים היטב לחיתוך הזה.

מה ההבדל בין יהלום קושן לבין חיתוכי יהלומים אחרים?

יהלום בחיתוך קושן יוצר שילוב ייחודי בין כמה עולמות. הוא מביא את הסימטריה האופיינית לצורות המרובעות מצד אחד, ואת הרכות והברק האופייניים לצורות העגולות. בניגוד לחיתוך הבריליאנט העגול הקלאסי הפופולארי כל כך, חיתוך הקושן הוא מיוחד יותר ופחות שכיח, ולכן ימשוך יותר תשומת לב… מבחינת רמת ברק ונצנוץ – הוא אמנם לא מנצנץ כמו הרדיאנט, אבל יש לו אלמנט אש גבוה המפצה על כך. הקושן ידוע גם בורסטיליות שלו, וניתן למצוא אותו במגוון סגנונות. זאת הסיבה שהוא גם משתלב נהדר במגוון רחב של תכשיטים ועיצובים.

בנוסף, בהשוואה ליהלומים אחרים בעלי אותו קאראט, יהלום בחיתוך קושן נחשב לרכישה כלכלית יותר.

רוצים לצפות בקטגוריית יהלומי קושן? היכנסו לכאן

הידעתם?

המילה יהלום (DIAMOND) מגיעה מהמילה היוונית "ADAMAS", שמשמעותה "בלתי מנוצח" או "בלתי ניתן להריסה".

יהלומי קושן מפורסמים:

רבים מהיהלומים המפורסמים והגדולים ביותר בעולם הם יהלומים בחיתוך קושן. זה כולל את יהלום ה- HOPE (שמשקלו הוא 45.42 קראט), יהלום טיפאני הצהוב (ששוקל 128.54 קראט), ואת יהלום ריג'נט (שהוא 140.5 קראט), שלוטש עוד במאה ה-17 בחיתוך ה"אולד מיין" המקורי.

מפורסמים העונדים יהלומים בחיתוך קושן:

מולי סימס מציגה לראווה טבעת אירוסין שהיא אחת במינה (one of a kind) בחיתוך קושן עם הילה של יהלומים שעוצבה ע"י הארוס שלה סקוט סטובר.

ג'וליאנה רנצ'יץ' משוויצה בטבעת האירוסין שלה המורכבת מיהלום קושן במשקל 4 קראט, סביבו הילת יהלומים וטבעת הכוללת שלוש חגורות.

 מיילי סיירוס קיבלה טבעת אירוסין מליאם המסוורת' המציגה לראווה יהלום קושן 3.5 קראט משובץ ברצועת זהב צהוב.

גם ג'ניפר גארנר קיבלה יהלום קושן בעיצוב סוליטר משובץ בפלטינה מבן אפלק.

מנה סובארי מתהדרת בטבעת אירוסין מפוארת הכוללת שלוש אבנים ויהלום קושן בגודל 8.6 קראט במרכז.

מפורסמות נוספות רבות עונדות על אצבען טבעות עם יהלומים בחיתוך קושן, בניהן מייגן טריינור, ג'סיקה בייל (שהוסיפה ליהלום קושן 6 קאראט גם שתי אבני אקוומרין צדדיות שהן אבני הלידה שלה), שרי סיבורן שקיבלה מאד שירן טבעת אירוסין עם יהלום קושן 5 קאראט עם חגורה כפולה, בהאטי פרינסלו קיבלה מאדם לוין טבעת אירוסין וינטאג' שבמרכזה יהלום בחיתוך קושן אולד מיין, ואפילו איבנקה טראמפ עונדת טבעת סוליטר עם יהלום קושן במשקל 6 קאראט.

טבעת אירוסין קושן

טבעת אירוסין יהלום בזהב צהוב עם יהלום בליטוש קושן
צורת הילום- קושן

טבעת קלאסית ויפה, המתאימה לכל אישה. זוהי אחת הטבעות הכי יפות שעיצבנו.המבנה שהולך ונהיה צר לקראת היהלום מגדיל לעין את היהלום המרכזי.

לצפייה במוצר היכנסו – טבעת אירוסין קושן