יהלום בחיתוך רדיאנט

יהלום רדיאנט – מהו יהלום בחיתוך רדיאנט?

פופולרי מאז שנות ה-80 של המאה ה-20, היהלום בחיתוך רדיאנט נושא בכבוד את שמו: הוא קורן ומבריק באופן מרשים.

זהו חיתוך חדש יחסית, שפורסם לראשונה ע"י הנרי גרוסברד. הוא עיצב את הרדיאנט בשנת 1977 בשאיפה למצוא שילוב בין שני האלמנטים המשובחים ביותר של חיתוך יהלומים: החיתוך המבריק העגול וחיתוך האזמרגד (אמרלד). 

טבעת יהלומים רדיאנט ומשולשים משובצת בזהב לבן
רוצים לצפות במוצר? לחצו כאן

לפני שנתחיל הנה הסבר קצר: מה זה בכלל חיתוך?

חיתוך יהלומים הוא למעשה הגדרה כללית לשני מאפיינים: קודם כל הצורה הכללית של היהלום- האם הוא ריבוע, עיגול, לב, וכו'. ואחר כך הליטוש והגימור הכללי של היהלום כלומר- כמה פאות יש לו, באיזה זויות הן לוטשו ובאיזה אופן נשברות קרני האור בתוך האבן. שני המאפיינים האלה משתלבים יחד ויוצרים את המראה הסופי, ואת דרגת הנצנוץ של כל יהלום בפני עצמו.

מה מאפיין יהלום בחיתוך רדיאנט?

היהלום מורכב משני חלקים עיקריים – החלק הנראה לעיין הנקרא ה"כתר", והחלק הנסתר הנקרא ה"פוויליון" או הבסיס (זהו החלק הנראה כמו חוד). לשני החלקים יש תפקיד מרכזי במראהו הסופי של היהלום וברמת הזוהר והנצנוץ שלו. לחלק העליון יש תפקיד בהכנסת קרני האור אל האבן, ולחלק הבסיס יש תפקיד בהחזרת קרני האור בזויות הנכונות כך שהוא ינצנץ ולא יבלע.

יהלום רדיאנט הוא יהלום בצורה מרובעת או מלבנית, בעלת פינות חתוכות או 'קטומות'. החיתוך הכולל מתאפיין ב- 53 עד 70 פאות מלוטשות, שהופכות אותו לנוצץ וזוהר במיוחד.

הוא מזכיר בצורתו את חיתוך האמרלד, אך בעוד שחיתוך האמרלד כולל סידור של פאות בדירוג אופקי, ליהלום רדיאנט יש שילוב של פאות אופקיות ואנכיות המעניקות לו מראה חזותי שונה לחלוטין.

החיתוך הייחודי הזה גם יכול להבליט מעט יותר את צבעו הטבעי והמיוחד של היהלום, גם במבט מלמעלה, ולא רק מהצד, כמו בחיתוכים אחרים. לכן הוא פופולארי במיוחד לליטוש יהלומים צבעוניים.

איזה סוגי תכשיטים מתאימים לחיתוך רדיאנט?

בדרך כלל תמצאו אותו משובץ בטבעות, והוא פופולארי מאוד בעיצוב טבעות אירוסין.

למה כדאי לשים לב כשניגשים לבחור יהלום רדיאנט?

כמו בכל יהלום, קיימים כמה מרכיבים ואלמנטים המשפיעים על איכותו וייחודיותו של החיתוך הזה.

יחס בין אורך לרוחב –

קווי המתאר הכוללים של חיתוכי רדיאנט, בדומה לחיתוכי אמרלד, יכולים להשתנות מריבועים למלבנים מוארכים מאוד. היחס בין האורך לרוחב יכול להשפיע באופן משמעותי על המראה החזותי של היהלום. זהו כמובן נתון לטעם אישי, אבל יהלום בחיתוך רדיאנט שיהיה ארוך מדי עלול לאבד מעט מקסמו.

איך מודדים ביהלום יחס בין אורך לרוחב? ליהלום מרובע לחלוטין יש יחס של 1.00. המידה שבה היחס גדול מ-1 מצביעה על המידה שבה הוא מוארך. רוב הרדיאנט המלבניים נמצאים בטווח המאוזן של 1.20 עד 1.40

באופן כללי, לצורה מלבנית יותר תהיה נטיה להיראות גדולה יותר וחיננית יותר על היד. לצורת המרובע יש מראה מינימליסטי עדין וזוהר והוא גם עובד טוב בשיבוצים ושילובים עיצוביים המורכבים ממספר אבנים.

הפינות –

שימו לב שהפינות שומרות על יחס מאוזן בהשוואה לצלעות המרכזיות של הריבוע.

צבע, שקיפות, וליטוש –

סידור וליטוש הפאות הייחודי של חיתוך הרדיאנט נוטה להחזיר היטב את קרני האור ולמרכז את צבעו של היהלום. לכן, מומלץ לבחור יהלום בעל דרגת צבע גבוהה יחסית. בנוסף, הוא הופך אותו לנוצץ וזוהר במיוחד, מצד אחד, ויכול להסתיר פגמים קלים מצד שני.

כדאי גם לבדוק את צבעו של היהלום ביחס למתכת שאליה הוא ישובץ, כיוון שלצבע המתכת יש השלכה גם על איך יתקבל צבעו של היהלום בסופו של דבר בתוך התכשיט.

מה הכי כדאי לכם לבדוק?

כשמדובר בחיתוכים יוקרתיים ליהלומים הדבר הכי חשוב שיש לבדוק הוא איכות הליטוש. ככל שאיכות הליטוש גבוהה ומקצועית יותר – כך שבירת האור היא טובה יותר ולכן האבן תהיה מבהיקה, מבריקה ומנצנצת יותר, ללא שטחים כהים באמצע.

שימו לב: ליהלומים בחיתוך רדיאנט יש אזור קשתי – פס כהה במרכז האבן. האזור הזה נקרא "הפפיון". יהלומים המלוטשים בצורה חובבנית יציגו פפיון כהה במרכזם, אך יהלום שלוטש היטב עדיין יהיה בעל ניצוץ טוב לכל עומק האבן. נסו להתבונן מקרוב בחלק זה של היהלום כדי לוודא שהוא נוצץ היטב.

בדקו גם את שלושת האלמנטים הבסיסיים של איכות הליטוש: סימטריות, פרופורציות ופני השטח של היהלום (צריכים להיות חלקים ובוהקים).

אצלנו באתר תוכלו למצוא את דירוג איכות הליטוש מסומן כפי שמציינים אותו ב – GIA, המוסד האמריקאי הרשמי לגמולוגיה. (Gemological Institute of America) :

דירוג הליטוש מונה חמש דרגות:

מצויין (EX), טוב מאוד (VG), טוב (G), בסדר (F) ונמוך (P).

ליהלום בחיתוך רדיאנט יש כמה תכונות מעניינות:

קוי המתאר המאפיינים את החיתוך הזה הופכים אותו לאחד מהחיתוכים החזקים והעמידים ביותר לאבנים יקרות. והוא יכול להתאים כטבעת אירוסין גם אם הכלה המיועדת מבלה את שעות הפנאי שלה בטיפוס צוקים או בזריקת גרזנים..

תכונה מעניינת נוספת לצורתו של יהלום הרדיאנט היא שהיא יוצרת תחושה שהוא גדול יותר. למעשה, יהלומים בחיתוכים אחרים, יראו קטנים יותר בהשוואה ליהלום רדיאנט עם אותו משקל קאראט בדיוק.

וזה לא סתם מקרה. כשהנרי גרוסברד עיצב את חיתוך הרדיאנט בשנות ה-70, הוא עשה זאת במטרה ליצור חתך יהלום שנראה גדול ככל האפשר. מטרתו הייתה למקסם את היופי הטבעי של כל יהלום, ולא לחתוך אותו כדי למקסם את המשקל, כפי שהייתה הגישה המקובלת באותה תקופה. בגלל העיצוב הרחב והרדוד של הרדיאנט, חלק גדול יותר מהיהלום נראה לעין כאשר הוא משובץ בטבעת, מה שעוזר ליצור מראה של אבן גדולה יותר. התוצאה הסופית היא צורה המשלבת את המיטב של החיתוך הספציפי הזה – כלומר, הברק של האבן – עם גודל הנתפס כגדול יותר.

זויות הליטוש בחיתוך הזה הן שונות מחיתוכים אחרים, וזה בלי קשר למספר הפאות המלוטשות. הזויות המיוחדות האלה תורמות לשבירת האור בצורה כזאת היוצרת את הברק והנצנוץ הרב כל כך.

תכונה נוספת של החיתוך הזה היא, כפי שכבר ציינו, נטייתו למרכז את צבעו של היהלום, במקום לפזר את הצבע באופן שווה.

עוד תכונה ייחודית לחיתוך הזה היא היכולת להטמיע פגמים קלים מבלי שישימו לכך לב.

התאמה לתקציב

צורת החיתוך המסויימת של יהלום רדיאנט נחשבת לבחירה שיכולה להוזיל את עלויות התכשיט והיהלום עצמו, וזאת בגלל שתי סיבות: החיתוך הזה הולם בכ- 70 אחוז את רוב היהלומים הגולמיים בצבע. מה שאומר שהוא לא מאבד הרבה מערכו במהלך הליטוש. הסיבה השניה היא, כפי שציינו, שבאמצעות ליטוש נכון ניתן לעמעם פגמים קטנים באבן.

הידעתם?

יהלומים הם אבני החן היחידות העשויות רק מאלמנט אחד. הם עשויים מפחמן טהור.

איזה מפורסמות עונדות יהלומים בחיתוך רדיאנט?

הילרי דאף עונדת טבעת אירוסין עם יהלום רדיאנט של 14 קראט עם שתי אבנים צדדיות גדולות ומרשימות המשובצות בטבעת יהלומים מלאה. עלותה המשוערת של טבעת זו היא בסביבות מליון דולר.

דרו ברימור קיבלה טבעת סוליטר בחיתוך רדיאנט של 4 קראט מבעלה לשעבר, וויל קופלמן.

ג'ניפר לופז, פעם ענדה טבעת אירוסין בליטוש יהלום ורוד רדיאנט מהודר מבן אפלק, אם כי אחריו קיבלה יהלון בחיתוך אזמרגד מאלכס רודריגז…

קלואי קרדשיאן קיבלה טבעת עם יהלום בחיתוך קורן של 12.5 קראט, משובץ בהילה סביבו, אשר למאר אודום הציע לה נישואין.

קלי קלארקסון אמרה כן לטבעת אירוסין עם יהלום רדיאנט שהוערכה בכ-6 קראט, שמציגה יהלום צהוב מהודר.

קטגוריית תכשיטי רדיאנט

טבעת אירוסין זהב צהוב בשיבוץ יהלום רדיאנט בודד

טבעת אירוסין מזהב לבן משובצת יהלום רדיאנט איכותי מאוד

טבעות אירוסין רדיאנט במחיר של ₪6,720 ש"ח בלבד!

עגילי יהלום רדיאנט צמודים

עגילי יהלום רדיאנט הם עגילים המשובצים יהלומים בליטוש מלבני. שם הליטוש מעיד על המהות – אלה יהלומים מלאי חיים! ניתן לבחור גודל יהלום ואיכות בהתאם לתקציב.

במחיר של ₪10,798.80

רוצים לצפות במוצר? היכנסו לכאן

רוצים לגלות את שאר תכשיטי הרדיאנט? למעבר לטבעות רדיאנט לחצו כאן