מהו יהלום בחיתוך טיפה

נקרא גם "יהלום בצורת אגס" (pear shaped diamond) או "יהלום בצורת דמעה" (tear drop diamond), יהלום הטיפה הוא אחד מהחיתוכים המעניינים הייחודיים והמתוחכמים ביותר של יהלומים. ולמרות שהוא נותן את התחושה של חיתוך מודרני וחדשני, החיתוך הזה הוא עתיק באופן מפתיע.

יהלום טיפה נראה כבר לפני 500 שנה בגרסתו העתיקה. בשנת 1475, חותך יהלומים בלגי בשם לודוויק ואן ברקן המציא גלגל חדשני לליטוש יהלומים. המצאתו החדשה שינתה את התחום של חיתוך היהלומים לנצח. גלגל הליטוש החלוצי איפשר לו ללטש את פאות היהלום בסימטריה מלאה, ובכך לפלס את הדרך לפיתוח מאוחר יותר של חיתוכי יהלום מורכבים.

באותה שנה הוא המציא את היהלום הראשון בעולם שלוטש בצורת טיפה.

מהי הדרך הנכונה לבחור יהלום

לפני שנתחיל הנה הסבר קצר: מה זה בכלל חיתוך?

חיתוך יהלומים הוא למעשה הגדרה כללית לשני מאפיינים: קודם כל הצורה הכללית של היהלום, כלומר קוי המתאר שלו – האם הוא ריבוע, עיגול, לב, וכו'. ואחר כך הליטוש והגימור הכללי של היהלום כלומר- מהו מספר הפאות שיש לו, באיזה זויות הן לוטשו ובאיזה אופן נשברות קרני האור בתוך האבן. שני המאפיינים האלה משתלבים יחד ויוצרים את המראה הסופי, המשפיע בעיקר על דרגת הנצנוץ של כל יהלום בפני עצמו.  

מה מאפיין יהלום בחיתוך טיפה?

כל יהלום מלוטש מורכב משני חלקים עיקריים – החלק הנראה לעיין הנקרא ה"כתר", והחלק הנסתר הנקרא ה"פוויליון" או הבסיס (זהו החלק הנראה כמו חוד). לשני החלקים יש תפקיד מרכזי במראהו הסופי של היהלום וברמת הזוהר והנצנוץ שלו. לחלק העליון יש תפקיד בהכנסת קרני האור אל האבן, ולחלק הבסיס יש תפקיד בהחזרת קרני האור בזויות הנכונות כך שהוא ינצנץ ולא יבלע.

יהלום בחיתוך טיפה מתאפיין ב-58 פאות מלוטשות, הזהה למספר הפאות ביהלום העגול הבסיסי. זהו ליטוש קלאסי הנקרא "ברילייאנט", המתאים לצורות חיתוך עגולות בדרך כלל, בעלות אלמנט נצנוץ גבוה במיוחד.

חיתוך הטיפה הוא למעשה שילוב בין היהלום העגול לבין יהלום בחיתוך מרקיזה, והוא יכול להופיע במספר צורות – מטיפה דקה וחדה ועד לטיפה רחבה יותר בעלת כנפיים עגולות.

בשיבוץ בטבעת (כמו טבעת אירוסין) מקובל תמיד לענוד את היהלום כאשר החוד שלו פונה לגובה האצבע של העונדת אותו. בנוסף, הוא משווה לאצבע מראה ארוך ואלגנטי.

גודל – בליטוש מקצועי יהלום בחיתוך טיפה יכול להראות גדול ומרשים יותר מגודלו האמיתי. למעשה, יהלום עגול במשקל זהה יראה קטן יותר מיהלום טיפה.. לכן, יהלום טיפה נחשב לרכישה כדאית בכל הקשור ליחס בין המשקל למחיר. בחישוב ממוצע, יהלום טיפה יעלה ב-10%-30% פחות מיהלום עגול באותו קראט.

צבע – חיתוך הטיפה הוא אחד מסוגי הליטושים המראים את צבעו הטבעי של היהלום בצורה ברורה ומרוכזת מאוד. לכן, אם אתם רוצים שהיהלום יראה לבן ויפה- בחרו דרגת צבע H ומעלה. יחד עם זאת, זה גם תלוי בסוג המתכת אליה הוא ישובץ. אם היהלום ישובץ בזהב צהוב או אדום – תוכלו להסתפק בדרגה נמוכה יותר, ולהשקיע את התקציב שלכם ביהלום גדול יותר..

**שימו לב אם אתם מתכוונים לשבץ את היהלום בעיטור של הילת יהלומים סביבו או שתוספת שני יהלומים בצדדים – חשוב שתתאימו מראש את הצבע של היהלום המרכזי לצבעם של היהלומים שישובצו לצדו.

הסתרה של פגמים וכתמים – לחיתוך הטיפה יש יכולת גבוהה להסתרת פגמים קלים או כתמים טבעיים בתוך האבן. (רמת צלילות של 2SI או 1SI יתאימו)

איזה סוגי תכשיטים מתאימים לשיבוץ יהלום בחיתוך טיפה?

מדובר באחת מהצורות הכי ורסטיליות בכל מה שנוגע בשיבוץ יהלומים. הוא יכול להתאים לטבעת -סוליטר, הילה ועוד, לתליון סוליטר, והוא מושלם לזוג עגילים.

** אחד מיהלומי הטיפה המפורסמים ביותר היה שייך לאליזבת טיילור. הוא ניתן לה משובץ בטבעת אירוסין ע"י ריצ'ארד ברטון. זה היה יהלום במשקל שיא של כ- 69.42 קראט.

למה כדאי לשים לב כשבוחרים יהלום בחיתוך טיפה?

סימטריה – הנקודה החשובה ביותר בכל הקשור לצורת היהלום הזאת. חשוב מאוד לשים לב ששתי כנפי הטיפה זהות. היחס המקובל הוא :.1.40 (למראה רחב ועגול יותר), 1.50 (למראה סימטרי) או 1.60 (למראה ארוך וצר יותר).

בדרך כלל מקובל לשבץ את מראה הטיפה הצרה והארוכה יותר בתכשיטי עגילים, ואילו את הטיפה הרחבה והעגולה יותר כאבן סוליטר בטבעת.

הקצה המעוגל – שימו לב שהוא נראה ממש כמו חלקו של עיגול סימטרי ומושלם.

החוד – זהו עקב אכילס של היהלום בחיתוך טיפה, שכן זהו החלק העדין והשביר ביותר באבן. שימו לב שהחוד נראה מושלם, מחודד ובעל זוית חדה ומושלמת. כמו כן – יש חשיבות מכרעת לשיבוץ של האבן בצורה כזאת שהחוד עצמו מוגן יחסית, על מנת למנוע את האפשרות שהוא יפגם או ישבר.

פפיון שחור – לחיתוך טיפה יש נטיה, כאשר הוא מלוטש בצורה חובבנית או ע"י מלטש לא מיומן, להראות צורת פפיון שחור במרכז. זכרו לשים לב ולבדוק את הנושא היטב.

כמה עולה יהלום בחיתוך טיפה?

המחירים של כל אבן תלויים כמובן באיכות האבן ובאיכות הליטוש. אצלנו באתר תמצאו למשל יהלום טבעי מלוטש בחיתוך טיפה במחיר של 5555 ש"ח למשקל של חצי קארט.

טבעת טיפה מזהב צהוב מעוצבת משובצת יהלום במשקל קראט אחד במחיר של ₪18,936

לצפייה במוצר – טבעת טיפה מזהב צהוב היכנסו >>

טבעת אירוסין טיפה פאווה מעוצבת מזהב צהוב

ולעומתה, טבעת אירוסין עם יהלום טיפה מרכזי, מעוצבת בשילוב שתי אבני צד במחיר התחלתי של ₪2,634.

טבעת יהלום טיפה מיוחדת זהב צהוב

לצפייה במוצר טבעת אירוסין טיפה מעוצבת – היכנסו

מפורסמות שעונדות יהלום בחיתוך טיפה

יהלום בצורת טיפה הולך ותפוס תאוצה ופופולאריות בשנים האחרונות. ויש כאלה שכבר הכריזו עליו כ"שחקן החדש על המגרש".

אחת הראשונות להציג יהלום בצורת טיפה היתה אריארנה גראנדה, כשענדה על אצבעה טבעת אירוסין שקיבלה מהארוס (לשעבר) שלה פיט דייוידסון.

היהלום הוערך בשווי של כ- 93 אלף דולר (לאחר ביטול האירוסין היא החזירה את הטבעת..). אגב, גראנדה ידועה בחיבתה לצורתה הייחודית של הדמעה וזאת ככל הנראה הסיבה שהיהלום והטבעת עוצבו במיוחד עבורה..

מפורסמות אחרות שהעלו את צורת הטיפה על מפת טבעות האירוסין הן קארדי בי (שקיבלה יהלום טיפה 8 קארט) וגם פאריס הילטון.